سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب سایت شخصی مهران حداد__M.Haddad personal website
سکوت کن برای تفکر......نگاه کن برای عبرت 

بیو پلاستیک جایگزین پلاستیک می شود

در یک موسسه تحقیقاتی در جنوب ایتالیا، دانشمندان سعی می کنند پلاستیک جدیدی را بسازند که کاملا از مواد طبیعی ساخته شده باشد.این طرح مربوط به اتحادیه اروپاست و پژوهشگران آن امیدوارند که این بیو پلاستیک یا پلاستیک طبیعی جدید بتواند به زودی جایگزین مواد پلاستیکی رایج شود. در این پلاستیک طبیعی با ساختار جدیدی سر وکار داریم که از مواد تجدیدپذیر پدید آمده است .

دستور تهیه نسبتا ساده است: تکه هایی از پارچه های طبیعی، مقدار مناسب رزین و مقادیری افزودنی های طبیعی و آنزیم با هم در کوره، در دمای 60 درجه سانتیگراد پخته می شوند.

آندرئا فراری، مسئول هماهنگ کننده طرح می گوید: «این پلاستیک از پارچه کتانی و رزین طبیعی ساخته شده است. استحکام خوبی دارد و یک محصول کاملا طبیعی است.»

او در مورد نحوه ساخت این پلاستیک می گوید: فکر می کنیم که به زودی بتوانیم بتوانیم به جای مشتقات مواد فسیلی (یا شاید سوخت های فسیلی) فقط از مواد طبیعی استفاد کنیم، یعنی موادی که در تولید پنبه کتان یا کنف، محصول جانبی هستند. همچنین از رزین هایی که از نیشکر یا منابع دیگر قند گرفته می شود و در صنعت غذایی کاربرد ندارند، در ساخت آنها استفاده می شود.

پلاستیکهای ساخته شده از مواد طبیعی پیش از آنکه روانه بازار شوند، کاملا آزمایش می شوند و با پلاستیکهای ساخته شده از کربن و دیگر مواد ترکیبی رایج مقایسه می شوند.

آندرئا سالومی، مهندس مواد در این موسسه است و می گوید:« می دانیم که مواد طبیعی خواص مکانیکیِ ضعیفتری نسبت به مواد رایج دارد. مثلا انعطاف پذیر تر هستند و استقامت مکانیکی شان از مواد مرکب کربنی کمتر است. مسئله کارایی و کاربرد پلاستیکهای طبیعی از نظر پژوهشگران دور نمانده است. آنها هم اکنون، با نرم افزارهای سه بعدی مشغول تحقیق بر روی کاربرد این پلاستیکها هستند.

کامپوزیتی ساخته شده از مواد طبیعی در بدنه خودرو ها، ساختن پانلهای ساختمانی و یا حتی سازهای موسیقی کاربرد خواهند داشت.مزیت دیگر آن ها قیمت ارزان آنهاست و این برای تولید کنندگان این محصول بسیار مهم است. همانطور که گی سیموندز تولید کننده کامپوزیت بر آن تاکید می کند: «محققان همچنان تلاش می کنند تا کیفیت پلاستیکهای ساخته شده از ترکیبات طبیعی را بالا ببرند. در عرض یکسال شاهد تولید محصولاتی با کیفیت عالی با قیمیت مناسب خواهیم بود. پلاستیکهای جدید حدود 20 الی 25 درصد از پلاستیکهای رایج ارزان تر خواهد بود، یعنی قیمت هر کیلوی آن حدود 30 الی 40 سانتیم ( در واحد پولی یورو) خواهد بود.
پژوهشگران امیدوارند که پلاستیکهای جدید بتوانند تا کمتر از یا 4 سال آینده، بازار واقعی خود را پیدا کنند.

 


[ یکشنبه 92/1/25 ] [ 11:58 عصر ] [ مهران حداد ] [ نظرات () ]
.: Weblog مهران حداد :.

درباره وبلاگ

سلام به دوستانی که به وبلاگم اومدن،براتون ارزوی شادی و آرامش همیشگی دارم.خدایا انگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که کسی به وجد نیاید از نبودنم.
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 61
بازدید دیروز: 2
کل بازدیدها: 516262