سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب سایت شخصی مهران حداد__M.Haddad personal website
سکوت کن برای تفکر......نگاه کن برای عبرت 

قبل از خرید عینک آفتابی این مطلب را بخوانید....

..مهران حداد..عینک افتابی

مواظب چشم‌هایت باش

چشمان ما مهم‌ ترین ابزار ارتباطی با دنیای خارج و عامل اصلی درک ما از زیبایی‌های اطراف‌مان است. چشم‌ها همچنین در حفاظت از سایر اجزای بدن نقش غیرقابل انکاری دارند. وجود بیماری‌های چشمی یا برخی عوامل محیطی، این عضو بسیار حساس را دچار آسیب می‌کند و گاهی این صدمه چنان است که آثار و عواقب آن هرگز جبران نمی‌شود. یکی از عوامل محیطی موثر بر چشم‌های من و شما نور خورشید است؛ روزهای آفتابی اگر چه برای خیلی‌ها لذت بخش است اما برای چشم‌ها یک تهدید به حساب می‌آید، البته  اگر به درستی از آنها مراقبت نشود. در مطلبی که اکنون مقابل شما قرار دارد «دکتر ابراهیم جعفرزاده پور» استاد دانشگاه و مسیول بخش اپتومتری بیمارستان نور به اهمیت استفاده از عینک‌های آفتابی و چگونگی انتخاب آنها می‌پردازد. 

محافظی برای سلامتی 
حفاظت از چشم‌ها در محیط‌ های مختلف، راهکارهای متفاوتی دارد. این کار اما هنوز در نزد هموطنان ما به خوبی شناخته شده نیست و چندان جدی گرفته نمی‌شود. در کشورهای توسعه یافته انتخاب عینک علاوه بر جنبه‌های تجاری، حق بهداشتی و درمانی شهروندان محسوب می‌شود و از حمایت‌های قانونی برخوردار است به نحوی که اگر فروشنده‌ای عینک نامناسبی به مشتری تحویل دهد، محکوم به پرداخت جرایم سنگین می‌شود. این سخت‌گیری‌ها در مورد مسایل مربوط به چشم کودکان بیشتر و شدیدتر هم می‌شود زیرا احتمال آسیب‌های چشمی در سنین رشد بیشتر است. 


چه عینکی انتخاب کنیم؟ 
انتخاب یک عینک آفتابی مناسب، ارتباط مستقیمی با فعالیت‌های حرفه‌ای و روزمره شما دارد. به عبارت بهتر هر محیطی عینک مخصوص به خود را می‌طلبد؛ اگر کوهنورد هستید و روزهای آخر هفته را در ارتفاعات سپری می‌کنید، در آن شرایط باید از عینک‌ آفتابی مخصوص به همان رشته استفاده کنید. 
در مورد رشته‌های دیگر مثل فوتبال، تنیس، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی نیز همین قاعده پابرجا است. برای استفاده‌های غیر ورزشی نیز عوامل محیطی اهمیت دارد و نباید خودسرانه اقدام به انتخاب عینک آفتابی کرد. فراموش نکنید تجویز و عرضه عینک‌های آفتابی و طبی باید زیر نظر اپتومتریست انجام شود. به یاد داشته باشد هدف از زدن عینک این است که چشم‌های شما در برابر نور شدید آفتاب و اشیای متحرک اطراف‌تان محافظت شود. 

عینک آفتابی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
پیش از هر چیز باید بدانیم شیشه محافظ عینک‌های استاندارد اغلب به رنگ قهوه‌ای یا خاکستری با دانسیته صفر تا 5 است. این عدد نسبت به شدت نور اولیه به شدت نوری که از عدسی عبور می‌کند تعیین می‌شود. افرادی که در محیط‌های ورزشی یا فضاهای باز حضور دارند بهتر است دانسیته عینک آفتابی‌شان بین 5/2 تا 5/3 تعیین باشد. در این مورد باید با اپتومتریست مورد اعتمادتان مشورت نمایید.
همچنین در محیط‌های ورزشی و برای افرادی که زمان زیادی را زیر نور آفتاب می‌گذرانند استفاده‌ از عینک‌هایی با فریم خمیده یا بسیار خمیده توصیه می‌شود. این فریم‌ها ساختار پیچیده‌ای ندارند ولی به دلیل پوشش‌دهی مناسب چشم‌ها، به سادگی همه پرتوهای مضر خورشید را مهار می‌کنند. در سایر موارد نیز می‌توان از فریم‌های کلاسیک و استاندارد استفاده کرد. 


هر فرد عینک آفتابی خود را دارد 
همیشه به یاد داشته باشید که انتخاب عینک آفتابی باید به تشخیص چشم پزشک و زیر نظر اپتومتریست انجام شود. «‌دکتر ابراهیم جعفرزاده‌پور»‌ مسیول بخش اپتومتری بیمارستان نور ‌می‌گوید:‌ «هر فردی براساس نوع فعالیت روزانه‌اش باید عینک آفتابی مناسب خود را انتخاب کند در غیر این صورت ممکن است با عوارض گوناکونی مواجه شود . شیشه عینک‌های آفتابی خوب و استاندارد، رنگ ثابتی دارند و بدون اعوجاج هستند تا در هنگام راه‌رفتن،‌ رانندگی کردن یا مشاهده مناظر، کاربر را با مشکل مواجه نکنند. ورزشکاران، راننده‌های حرفه‌ای و همه کسانی که زمان زیادی از روز خود را در فضای باز و زیر نور آفتاب می‌گذرانند باید از عینک آفتابی مناسب استفاده کنند. متأسفانه اغلب عینک‌هایی که به صورت آزاد در بازار و کنار خیابان فروخته می‌شوند این ویژگی را ندارند و ممکن است مصرف کننده بعد از مدتی با مشکل دید روبه‌رو شود.» 


اشعه V.U
اشعه ماورای بنفش خورشید یا U.V، به طیف مریی نزدیک است و از اغلب فیلترها عبور می‌کند، البته مقدار آن زیاد نیست مگر اینکه مدت طولانی‌ای در معرض نور آفتاب باشیم. کشورما ایران نیز به دلیل طول و عرض جغرافیایی جزی کشورهای در معرض تابش U.V بالا است. تنها عینک‌های استاندارد این مقدار از اشعه ماورای بنفش را جذب می‌کنند و اجازه نمی‌دهند صدمه‌ای به چشم بزند. 


مراقب آب مروارید باشید 
عدم استفاده از عینک آفتابی علاوه بر خستگی، قرمزی چشم، کاهش میدان دید و بالا رفتن ضریب خطای بینایی، خطر ابتلا به بیماری آب مروارید یا کاتاراکت را افزایش می‌دهد. 
این خطر در سواحل دریا یا ارتفاعات بیشتر است و باید جدی گرفته شود. تجویز و انتخاب مناسب عینک آفتابی به سادگی می‌تواند از ابتلای بی‌موقع چشم‌ها به آب مروارید پیشگیری کند.  

منبع: سایت بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی نور 


[ سه شنبه 92/6/5 ] [ 2:11 عصر ] [ مهران حداد ] [ نظرات () ]

بیو پلاستیک جایگزین پلاستیک می شود

در یک موسسه تحقیقاتی در جنوب ایتالیا، دانشمندان سعی می کنند پلاستیک جدیدی را بسازند که کاملا از مواد طبیعی ساخته شده باشد.این طرح مربوط به اتحادیه اروپاست و پژوهشگران آن امیدوارند که این بیو پلاستیک یا پلاستیک طبیعی جدید بتواند به زودی جایگزین مواد پلاستیکی رایج شود. در این پلاستیک طبیعی با ساختار جدیدی سر وکار داریم که از مواد تجدیدپذیر پدید آمده است .

دستور تهیه نسبتا ساده است: تکه هایی از پارچه های طبیعی، مقدار مناسب رزین و مقادیری افزودنی های طبیعی و آنزیم با هم در کوره، در دمای 60 درجه سانتیگراد پخته می شوند.

آندرئا فراری، مسئول هماهنگ کننده طرح می گوید: «این پلاستیک از پارچه کتانی و رزین طبیعی ساخته شده است. استحکام خوبی دارد و یک محصول کاملا طبیعی است.»

او در مورد نحوه ساخت این پلاستیک می گوید: فکر می کنیم که به زودی بتوانیم بتوانیم به جای مشتقات مواد فسیلی (یا شاید سوخت های فسیلی) فقط از مواد طبیعی استفاد کنیم، یعنی موادی که در تولید پنبه کتان یا کنف، محصول جانبی هستند. همچنین از رزین هایی که از نیشکر یا منابع دیگر قند گرفته می شود و در صنعت غذایی کاربرد ندارند، در ساخت آنها استفاده می شود.

پلاستیکهای ساخته شده از مواد طبیعی پیش از آنکه روانه بازار شوند، کاملا آزمایش می شوند و با پلاستیکهای ساخته شده از کربن و دیگر مواد ترکیبی رایج مقایسه می شوند.

آندرئا سالومی، مهندس مواد در این موسسه است و می گوید:« می دانیم که مواد طبیعی خواص مکانیکیِ ضعیفتری نسبت به مواد رایج دارد. مثلا انعطاف پذیر تر هستند و استقامت مکانیکی شان از مواد مرکب کربنی کمتر است. مسئله کارایی و کاربرد پلاستیکهای طبیعی از نظر پژوهشگران دور نمانده است. آنها هم اکنون، با نرم افزارهای سه بعدی مشغول تحقیق بر روی کاربرد این پلاستیکها هستند.

کامپوزیتی ساخته شده از مواد طبیعی در بدنه خودرو ها، ساختن پانلهای ساختمانی و یا حتی سازهای موسیقی کاربرد خواهند داشت.مزیت دیگر آن ها قیمت ارزان آنهاست و این برای تولید کنندگان این محصول بسیار مهم است. همانطور که گی سیموندز تولید کننده کامپوزیت بر آن تاکید می کند: «محققان همچنان تلاش می کنند تا کیفیت پلاستیکهای ساخته شده از ترکیبات طبیعی را بالا ببرند. در عرض یکسال شاهد تولید محصولاتی با کیفیت عالی با قیمیت مناسب خواهیم بود. پلاستیکهای جدید حدود 20 الی 25 درصد از پلاستیکهای رایج ارزان تر خواهد بود، یعنی قیمت هر کیلوی آن حدود 30 الی 40 سانتیم ( در واحد پولی یورو) خواهد بود.
پژوهشگران امیدوارند که پلاستیکهای جدید بتوانند تا کمتر از یا 4 سال آینده، بازار واقعی خود را پیدا کنند.

 


[ یکشنبه 92/1/25 ] [ 11:58 عصر ] [ مهران حداد ] [ نظرات () ]

10 واقعیت جذاب در مورد مغز انسان

10 واقعیت جذاب در مورد مغز انسان www.taknaz.ir

مغز انسان و شناخت پیچیدگی‌های خاص آن همواره برای بشر جذاب بوده است. همواره انسان یک نمونه شگفت‌انگیز برای شناخت به شمار می‌رود و موارد بی‌شماری در مورد انسان ناگفته باقی مانده است.تکناز : در این مقاله به ده واقعیت جذاب درباره‌ی مغز انسان خواهیم پرداخت، تا شاید دید بهتری نسبت به مهمترین عضو بدن خود داشته باشید. 

واقعیت اول : بیشتر وزن مغز را آب تشکیل می‌دهد و بخش جامد عمدتا از جنس چربی است

بیشتر مردم تصور می‌کنند که مغز به طور کامل جامد است، اما این افراد اشتباه می‌کنند. 75 درصد مغز را آب تشکیل می‌دهد. بخش جامد مغز نیز از جنس چربی است و تقریبا 10 تا 12 درصد مغز را تشکیل می‌دهد. بقیه مغز از جنس پروتئین، هیدروکربن و نمک است.

 

واقعیت دوم: 160,000 کیلومتر رگ‌خونی در مغز وجود دارد

این به این معنی است که اگر تمام رگ‌های خونی مغز را در امتداد یکدیگر قرار دهیم شما می‌توانید آن را 4 بار دور کره زمین بپیچانید یا اینکه کره ماه را با رگ‌های مغز دو نفر به زمین متصل کنید.

 

واقعیت سوم: مغز شما بین 10 تا 23 وات برق تولید می‌کند

این قدرت برای روشنایی دو لامپ کم مصرف کافیست. بخش عمده‌ای از این قدرت تولید شده به منظور ارتباط عصبی مغز با دیگر اعضا استفاده می‌شود.

 

واقعیت چهارم: استفاده از غذای سالم هوش را افزایش می‌دهد

طبق تحقیقاتی که در یک موسسه در نیویورک انجام شده، اگر شما در وعده ناهار غذایی بخورید که هیچگونه مواد نگهدارنده و یا طعم‌دهنده مصنوعی نداشته باشد، 14 درصد در تست IQ امتیاز بهتری کسب خواهید کرد. این کشف بسیار چشمگیر است و نشان می‌دهد که عملکرد مغز به شدت به نوع تغذیه وابسته است.

 

واقعیت پنجم: هر فکری که می‌کنید یک اتصال عصبی جدید در مغزتان ایجاد می‌کند

مغز از آن چیزی که تصور می‌کنید انعطاف‌پذیر‌تر است و به مرور زمان تغییر می‌کند. اگر در همین لحظه به موضوع جدیدی فکر کردید، مطمئن باشید در مغز شما به همان میزان اتصال عصبی جدید ایجاد شده است.

 

واقعیت ششم: یک فرد معمولی روزانه 70 هزار فکر انجام می‌دهد

شما همیشه در حال فکر کردن هستید. با تغییر این تفکرات، شما می‌توانید به طور کل سیم‌کشی عصبی مغزتان را تغییر دهید.

 

واقعیت هفتم: خندیدن فرایند پیچیده‌ای است و از 5 بخش مغز استفاده می‌کند

خندیدن موضوع خنده‌داری نیست، این فرایند بخش‌های زیادی از مغز را درگیر می‌کند. خندیدن برای فعالسازی مغز‌ بسیار موثر است و مواد شیمیای تقویت‌کننده‌ای در بدن شما در هنگام خندیدن رها می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که خندیدن برای چند دقیقه در هر روز موجب بهبود وضعیت روحی، افزایش احساس خوشبختی و افزایش عملکرد مغز در خلاقیت می‌شود.

 

واقعیت هشتم: تردستی موجب تغییرات سریع در مغز می‌گردد

تردستی و یادگیری کارهای پیچیده جدید تاثیر بسیار مثبتی بر روی مغز انسان دارد. تردستی و حرکات پیچیده موجب رشد بخش خاصی از مغز می‌شود، بنابراین اتصالات عصبی در مغز افزایش چشمگیر می‌شود. همچنین کارها و مسائل پیچیده می‌تواند موجب رشد چشمگیر مغز گردد.

 

واقعیت نهم: مغز توانایی احساس درد را در هیچ صورتی ندارد

مغز قادر به حس کردن درد در خود نیست و تنها می‌تواند درد بخش‌های دیگر بدن را دریافت کند. در واقع هیچ دریافت کننده دردی در مغز وجود ندارد.

 

واقعیت دهم: ارتفاع مغز انسان 9.3 سانتی متر است

مغز از آن چیزی که مردم تصور می‌کنند کوچکتر است. اندازه مغز 16 در 14 در 9.3 سانتی متر و وزن آن 1.3 کیلوگرم است. در همین 1.3 کیلوگرم 200 میلیون سلول عصبی (نرون) وجود دارد.

 

 


[ پنج شنبه 92/1/15 ] [ 6:1 عصر ] [ مهران حداد ] [ نظرات () ]

 

اصول و سرفصل بندی عمومی یک رزومه
مهران حداد
رزومه اولین چیزیست که شما را معرفی می کند . نوشتن یک روزمه ی خوب می تواند معرف خوبی برای شما باشد . در مقاله ی زیر به اصول نوشتن رزومه اشاره شده است که می تواند کمک موثری باشد .
 
 
شیوه های متفاوتی برای نگارش رزومه متداول و مرسوم است و هر کس به مقتضای سلیقه و هدفی که از نگارش رزومه دارد ، شیوه خاصی را بر می گزیند . اما به طور کلی اصول و سرفصل بندی عمومی رزومه ها به شرح زیر است:
1- جزئیات شخصی(Personal Details) 
اغلب رزومه ها با این بخش آغاز می شوند . آن چه می بایست در این بخش ذکر شود شامل نام ، آدرس ، شماره تلفن ، آدرس پست الکترونیک و تاریخ تولد است.
2- پروفایل شخصی(Personal Profile) 
وارد کردن پروفایل در رزومه امری سلیقه ای است و ضروری محسوب نمی شود . آن چه در پروفایل به نگارش در می آید ، تصویری کلی و گویا از شما است که به طور جزئی تر در سایر بخش های رزومه ذکر می شود.
3- تحصیلات و توانایی های علمی(Education and Qualifications) 
این بخش شامل تمام سوابق تحصیلی و علمی شما ، از دیپلم دبیرستان و نام دبیرستان گرفته تا آخرین مدرک تحصیلی ، رشته ها و گرایش ها و زمان بندی هر دوره ی تحصیلی خواهد بود. به یاد داشته باشید که حتماً ذکر کنید در حال حاضر مشغول گذراندن چه دوره ای هستید . سایر دوره های علمی - کابردی که در کنار تحصیل آکادمیک گذرانده اید را هم حتماً بنویسید.
4- سوابق شغلی (Skills and Work Experiences) 
در این بخش باید کل سوابق شغلی شما ، اعم از تمام وقت یا پاره وقت ، با ذکر نام و تلفن یا آدرس محل کار ، به اضافه تاریخ و دوره اشتغال فهرست شود.
5- انتشارات و مقالات(Publications) 
فهرست کتب و مقالاتی که منتشر کرده و یا در کنفرانس ها ارائه نموده اید به اضافه زمان انتشار را در این بخش بیاورید. اگر خلاصه مقالات را به رزومه ضمیمه نمایید بهتر است.
6- سایر اطلاعات(Additional Information) 
نگارش این قسمت ضروری نیست ، اما چنان چه لازم دانستید توضیحی جانبی روی سوابق تحصیلی و شغلی خود بنویسید ، می توانید این بخش را اضافه نمایید.
7 - علائق(Interests) 
فهرستی از علائق خود در زمینه های فوق برنامه مثل ورزش یا هنر را در این بخش بنویسید و احیاناً اگر سوابق حرفه ای در این زمینه ها دارید حتما ذکر کنید.
8 - معرف ها(References) 
نام ، رتبه ، درجه تحصیلی ، آدرس یا تلفن و کلاً اطلاعات مربوط به معرفین خود ( که معمولا اساتید شما هستند ) را در این بخش بیاورید . این معرف ها می بایست همان معرفینی باشند که توصیه نامه های شما را تکمیل نموده اند.
* سایر توصیه ها
- پیش از نگارش رزومه ، خوب در مورد سوابق تحصیلی و شغلی خود فکر کنید تا چیزی را از قلم نیاندازید . سعی کنید تا حد امکان ، مدارکی دال بر سوابقتان آماده و ترجمه کنید تا ضمیمه رزومه نمایید.
- از دروغگویی یا بزرگنمایی جداً پرهیز کنید ، ممکن است برایتان دردسر ساز شود!
- بهتر است رزومه را در 2 روی یک کاغذ A4 تنظیم نمایید. بهترین حجم رزومه در همین حد است.
- حتماً چند نسخه اضافه از رزومه برای خودتان نگه دارید تا در صورت لزوم از آن ها استفاده کنید.
- در مورد نگارش انگلیسی ، حتماً درباره متن رزومه با یک مترجم و یا کسی که انگلیسی ادبی را به خوبی می داند مشورت کنید.
- رزومه را حتما تایپ کنید و از ارائه رزومه دست نویس جداً خود داری کنید.

 


[ پنج شنبه 92/1/15 ] [ 5:23 عصر ] [ مهران حداد ] [ نظرات () ]
          

.: Weblog مهران حداد :.

درباره وبلاگ

سلام به دوستانی که به وبلاگم اومدن،براتون ارزوی شادی و آرامش همیشگی دارم.خدایا انگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که کسی به وجد نیاید از نبودنم.
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 34
بازدید دیروز: 2
کل بازدیدها: 516235